Tények a valóban egészséges életmódról és táplálkozásról - tudnivalók és praktikák

Az adaptogének – növények a pszichés egészség szolgálatában

Tartalomjegyzék

Az adaptogének klinikailag igazoltan hatásos ellenszerei lehetnek a stressz által a szervezetünkben okozott károknak. A folyamatos feszültség rányomja a bélyegét az életminőségünkre, rosszul alszunk, sokat szorongunk, fáradtak vagyunk, mentális és fizikai teljesítőképességünk csökken, emésztésünk felborul, bőr-, légzőszervi és felszívódási problémákkal küzdhetünk. Akkor is, ha egyébként egészségesen élünk. Az adaptogének segíthetnek, nézzük meg, hogy hogyan!

Nap, mint nap tapasztalom, hogy az életmód és a pszichés egészség miképpen hat egymásra. Tudom, hogy aki szorong, aggódik, ideges, önértékelési válságban van vagy kilátástalannak érzi az életét, az általában pszichoterpeuta vagy pszichiáter segítségét kéri, esetleg ennek az alternatív, komplemeneter változataiba veti a bizalmát, mint pl. a kineziológia. Ez rendjén is van így.

Az adaptogének - növények a pszichés egészség szolgálatában

 

Ugyanakkor a lélek gyógyítása során nem lehet figyelmen kívül hagyni az életmód egyéb tényezőit sem. Az, hogy mennyit mozgunk, mennyit és hogyan alszunk, mit eszünk és iszunk, kulcsfontosságú kérdés bármelyik pszichés zavar esetén. És itt nem csak az enyhe melankóliára, hanem akár a legsúlyosabb neurológiai betegségekre is gondolok. A táplálkozás és a mentális egészség összefüggéseiről bővebben itt olvashattok.

A kölcsönhatás ráadásul nem egyirányú. A folyamatos stressz érezteti hatását azokon is, akik egyébként egészségesen esznek, sokat mozognak és kielégítő társas kapcsolatokat tudhatnak magukénak. A stressz rombolja az oly gondosan felépített mikrobiomot, hozzájárulva a legtöbb, nyugati típusú betegség kialakulásához.

Amikor valaki súlyos emésztési és felszívódási zavarokkal, áteresztő bél szindrómával kéri a segítségemet, soha nem mulasztom el megkérdezni, hogy hogyan él általában. A legtöbbször azt tapasztalom, hogy az, aki eleget edz, megfelelően táplálkozik, kirándulni jár, az akkor is egészségesnek tartja az életmódját, ha kifejezetten stresszesen él (munkahelyi vagy családi okokból kifolyólag) vagy komoly alvási nehézségekkel küzd  (elsősorban a szoptató anyukák és az éjszakai műszakban is dolgozók). Pedig sajnos ezek a behatások tapasztalataim szerint önmagukban is elegendőek lehetnek arra, hogy kihívások elé állítsák szervezetünket, hiszen felbecsülhetetlen mértékű pusztítást végezhetnek a mikrobiomunkon, Ez magyarázza egyrészt az emésztési és felszívódási, másrészt pedig az olyan mentális panaszokat, mint a szorongás, motiválatlanság, félelmek, indulatok, függőségek. De a stressz vezethet a koncentrációzavarhoz és a figyelemhiányhoz, illetve a motiválatlansághoz is.  Mindez újabb feszültség és aggodalom forrása, így azután létrejön az ördögi kör.

Az egészséges életmód még ilyen esetben is megvéd sok járulékos betegségtől, például a gyulladásserkentő anyagokban (feldolgozott élelmiszerek, telített és omega 6 zsiradékok, állati eredetű élelmiszerek) szegény és rostban gazdag étrend megvédhet az emésztőrendszer gyulladásos megbetegedéseitől. Márpedig nagy különbség van a “csak” az életet megkeserítő szorongás (ÉMSZ), illetve az ÉMSZ és pl. a Crohn betegség kombinációja között. Kevesen szeretnék látni kivezetve a beleiket a hasfalukra, akik már egy szimpla fogorvosi kontroll előtt is nedvesre izzadják a pizsamájukat.

Ellenben a probléma, amivel szembesülünk, az az, hogy az ÉMSZ olyan hormonális változásokat idéz elő a szervezetben, amivel önmagában az étkezéssel vagy a sporttal nagyon nehéz megküzdeni. Ezért fontos, hogy már idejekorán megfelelő stresszkezelési stratégiákat tanuljunk, azaz tudjunk beszélni a gondjainkról, nevetni a kínos szituációkban, merjünk segítséget kérni és kiállni az érdekeinkért, illetve végezzünk rendszeresen különféle figyelemkontrollal járó technikákat (bővebben minderről majd az előkészület alatt álló könyvemben olvashattok).

Míg azonban például a cukorról egyetlen szempillantás alatt le lehet mondani, kondibérletet azonnal lehet vásárolni, a rezíliencia, azaz a stressznek való ellenállóképesség fejlesztése egy hosszabb folyamat. Ameddig ezen a területen is megfelelő magabiztosságra teszünk szert, nagy segítségünkre lehetnek bizonyos gyógynövények, ezeken belül pedig az ún. adaptogének.

 

Az adaptogének - növények a pszichés egészség szolgálatában

Az adaptogének azok a növények, amelyek segítenek szervezetünknek alkalmazkodni a kihívásokhoz. Ellensúlyozzák a stressz által kiváltott hormonális egyensúlyzavart. Ezt ma kicsit tudománytalanul, de köznyelvileg mégis igen találóan mellékvese-kimerültségnek nevezünk. Valójában nem feltétlenül “kimerülésről” van szó, hanem a szervezete receptorainak érzéketlenné válása a mellékvese által termelt hormonokra). A helyzet hasonlít a cuokorbetegség kialakulására, ahol az inzulinból túl sok termelődik, ezért a sejtek megtanulják figyelmen kívül hagyni az inzulint. Emellett az inzulint termelő sejtek gyulladásba kerülnek, és megszűnik a megfelelő utánpótlás. Ugyanez történik a stresszhormonokkal is, amelyeket a mellékvese termel (ezekről is részletesen olvashatsz majd a könyvemben).

Az adaptogének segítenek megküzdeni a fáradsággal, csökkentik a feszültséget, a szorongásokat, javítják a motivációt. Kutatások igazolják, hogy helyreállítják a stresszreakcióban involvált, ún. “hipotalamusz-agyalapi mirigy-mellékvese tengely” működését és a “pszichoneuroimmunológiai” állapotunkat. Ami számunkra örvendetes, hogy mindezt feltehetőleg erős antioxidáns hatásuk révén érik el, tehát csökkentik a gyulladást a szervezetben, emellett kiváló hatással lehetnek a mikrobiomunkra, erősítik az immunrendszerünket, megvédenek a ráktól és újraépítik a bélfalat védő nyálkahártyát.

Az alábbiakban lássunk pár elterjedtebb adaptogént, melyekből néhányat könnyűszerrel, akár teljesen eredeti formájukban is beszerezhetünk Magyarországon:

  1. Álombogyó (ashwaganha) – csökkenti a – különösen ébredéskor tapasztalt – szorongást, fokozza a teljesítő-, és az állóképességet, javítja az immunrendszer ellenálló képességét és stabilizálja a vércukrot
  2. Amerikai ginseng – javítja a memóriát, csökkenti a reakcióidőt, megnyugtat és támogatja az immunrendszert
  3. Baktövis (astralagus membranaceus) – csökkenti a fáradtságot
  4. Vörös rovarrontó gomba (cordyceps militaris) – ösztönzi a motivációt, javítja a teljesítőképességet, még leukémia ellen is hatásos lehet
  5. Goji bogyó – fokozza a fizikai és mentális erőnlétet, hozzásegít a jó alváshoz
  6. Tajgagyökér (eluetherococcus senticosus) – segíti a koncentrációt, tisztíja az elmét, javítja a vérkeringést
  7. Jiaogulan – csökkenti a feszültséget és javítja az erőnlétet és a kitartást, segíti az alvást
  8. Édesgyökér (medvetalp) – csökkenti a feszültséget, a gyomorégést és a refluxos tüneteket
  9. Rózsagyökér (rhodiola rosea) – megelőzi a mentális és fizikai kimerülést, javítja a kedélyt és a motivációt, fokozza az agy működését
  10. Életbogyó (schisandra) – segíti a koncentrációt, fokozza a teherbíró képességet, megküzd a stressz és a depresszió tüneteivel
  11. Szent bazsalikom (Tulsi) – csökkenti a feszültséget, a szorongást és a melankóliát
  12. Kurkuma – fokozza az agy teljesítőképességét és a motivációt, javítja a memóriát, csökkenti a stressz által okozott károkat a szervezetben

A fenti adaptogének mindegyikének hatásosságát klinikai vizsgálatok is igazolták. Ezért érdemes tenni velük egy-egy próbát, hiszen ezek lehetnek a hiányzó láncszemek a látszólag egészséges életmódunk és a valódi jóllétünk elérése között.

 

 

 

Megosztás:
Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
Email
Témánál vagyunk
Ezek is tetszhetnek még