Tudományos háttérrel megalapozott tippek, receptek és praktikák teljes értékű növényi táplálkozás követőinek

Autoimmun betegségek és a táplálkozás

Tartalomjegyzék

Egy egészséges immunrendszer megküzd a szervezetre leselkedő veszélyekkel, legyenek azok akár vírusok, baktériumok, rákos sejtek. Amikor azonban hiba csúszik a működésébe, a szervezet saját építőelemi ellen fordulhat. Ez krónikus gyulladáshoz vezethet, megrongálhatja az ízületeket, idegsejteket, bőrt, vagy más szerveket.

Egyre több tudományos kutatás áll rendelkezésre azzal kapcsolatban, hogy ennek a problémának a gyökerét nem máshol kell keresni, mint a belekben. A bélfal, bél nyálkahártya biztosítja ugyanis az első szűrést annak érdekében, hogy az elfogyasztott táplálékokból a vérbe ne kerülhessenek olyan anyagok, amelyeknek nem szabadna. Egy egészséges “bélbarrier” ezt a feladatot tökéletesen el is látja, Amennyiben azonban a bélben éló mikroorganizmusok összetétele és mennyisége valamilyen okból kifolyólag nem megfelelő, olyan mikróbák szaporodhatnak el, melyek emésztési melléktermékei károsíthatják a bélbarriert.

Ilyenkor olyan anyagok jutnak be a vérbe, amelyeknek nem kellene. Ezeknek  peptidjeit aztán az immunrendszer veszélyes betolakodóknak minősíti és védekezni kezd ellenük. Ez önmagában fokozza a szervezetben a gyulladásos folyamatokat. Ráadásul, amennyiben a saját szövetekhez, sejtekhez is tartalmaznak hasonló peptidek, az  immunrendszer  azok ellen is védekezni kezd, így végülis a szervezet önmaga ellen fordul.

Nem lehet tehát eléggé hangsúlyozni életmódunknak az egészséges mikrobiom fenntartásában betöltött szerepét. Másrészt fontos, hogy autoimmun betegségünk diagnosztizálása után megkeressük azokat az élelmiszereket, amelyek gondot okozhatnak. A glutén és a tejtermékek például bizonyítottan hozzájárulhatnak a szklerózis multiplex, a cöliákia és a neuromiellitis optica betegségek kialakulásához. De az autoimmun pajzsmirigy-gyulladás és a gluténfogyasztás közötti kapcsolat is ismert.

Mi tehetünk?

  • Hagyjunk fel a bélflóránkat rongáló ételek fogyasztásával (alkohol, feldolgozott élelmiszerek, zsíros élelmiszerek, mesterséges adalékanyagok, finomított szénhidrátok)!
  • Hagyjuk el a glutént és a tejtermékeket! (Fontos megismerni a konkrét betegségünkre vonatkozó kutatásokat. A glutén és a tejtermék okozhat a leggyakrabban gondot, de ez nem jelenti azt, hogy mindenkinél betegséghez vezethet fogyasztásuk, és lehet, hogy nem elegendő csak ezeket elhagyni. Tájékozódjunk megfelelően!)
  • Egy időre hagyjuk el azokat az egyéb zöldségeket, növényeket, amelyek gondot okozhatnak: ide tartozhat a szója, más hüvelyesek, a paradicsom vagy a kukorica is. Teszteljük magunkat, melyek ételek tesznek nekünk jót, melyek nem. Vezessünk étkezési naplót.
  • Építsük fel az egészséges bélflórát: együnk rengeteg rostot, rezisztens keményítőt, fermentált élelmiszer (burgonya, édesburgonya, sütőtök, rizs, leveles zöldek, keresztes virágúak, gomba, bogyós gyümölcsök, egyéb zöldségek, gyümölcsök).
  • Mozogjunk, meditáljunk, aludjunk eleget!
  • Vezessünk vissza óvatosan és fokozatosan azokat az élelmiszereket, amelyek jó hatással lennének a bélflóránkra (egész gabonák, hüvelyesek). Fogyasszuk ezeket eleinte kis mennyiségben, napokig áztatva, fermentálva, alaposan megfőzve. NE fogyasszunk boltban vásárolható gluténmentes liszteket, kenyereket, tésztákat!

Források:

Vojdani A. Molecular mimicry as a mechanism for food immune reactivities and autoimmunity. Altern Ther Health Med. 2015;21 Suppl 1:34-45. PMID: 25599184.

Benvenga, S., Guarneri, F. Molecular mimicry and autoimmune thyroid disease. Rev Endocr Metab Disord 17, 485–498 (2016). https://doi.org/10.1007/s11154-016-9363-2

Megosztás:
Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
Email
Témánál vagyunk
Ezek is tetszhetnek még
jön, jön, jön

Érdekel pár egyszerű, költségmentes és természetes módszer, amelyek segítségével tovább és jobban élhetsz? Szeretnéd tudni, hogy hogyan működik a szervezet egészség/betegség egyensúlya? Mindezt kizárólag tudományos