Tudományos háttérrel megalapozott tippek, receptek és praktikák teljes értékű növényi táplálkozás követőinek

“Ez az életmód bizonyított” Interjú Dr. Tőzsér Bertával

Tartalomjegyzék

Nagyon megtisztelő számomra, hogy Dr. Tőzsér Berta azonnal beleegyezett az interjúba, amikor megtudta, hogy indul a Herbivore. Berta háziorvos rezidens, a „Teljes értékű növényi étrend_Whole food plant based diet” facebook csoport létrehozója és háziasszonya, az Orvosok a Fenntartható Egészségért életmódorvostani csapat alapító tagja, Magyarországon az egyik legismertebb, teljes értékű életmódot folytató és népszerűsítő orvos.

Facebookon működtetett csoportjának több, mint 17.000 tagja van, naponta számos új bejegyzés születik. A fórum kiváló lehetőséget kínál a tapasztalatcserére azok számára, akik ismerkednének ezzel az életmóddal, és azok számára is, akik régebb óta, rutinosan folytatják. A csoport működésének alapvető szabálya, hogy csak tudományosan alátámasztott módszereket, tényeket szabad megosztani, így nem ritka, hogy a kommentelők akár a Nature vagy a Lancet szakmai folyóiratokból idéznek.  A tagok között megtalálhatók gyakorlott és kezdő háziasszonyok, hivatásos testépítő vagy hobbiból futó férfiak, táplálkozási szakemberek és laikusok stb. Ami összeköti a színes társaságot, az a növények egészségtámogató erejének felismerése.

Berta elképesztően aktív háziasszony, gyakran azonnal válaszol a neki szegezett vagy orvosi szakértelmet igénylő kérdésekre, nem kerüli el komment a figyelmét, a szakszerűség mellett az udvariasságot és a segítőkészséget is elvárja a hozzászólóktól. Most megtudhatjuk, hogy jut minderre ideje és energiája.

 

  1. Mi volt a célod, amikor létrehoztad a facebook-csoportot? Mennyi időt fordítasz rá a mindennapokban?

Igazából csak azt szerettem volna, ha egy kimondottan a teljes értékű növényi étrendről szóló csoport is létezne, amiben 100% minden ott szereplő ételrecept. Volt már egy másik ilyen csoport, de ott sokszor eltértek a tagok a csoport fő témájától és többször is szerepeltek igazából nem teljes értékű receptek is. Kicsit később jöttem rá, hogy mennyire vonzó az a tény, hogy én orvosként vagyok jelen, mint adminisztrátor.

Elég sok időm megy el vele, napi 1-2 óra biztosan, még úgy is, hogy van 3 moderátor segítségem is.

 

 

  1. Miben más ez az étrend, mint a többi, manapság szintén közkedvelt táplálkozási irány (paleo, keto, 160 g)?

Legfőképpen abban, hogy az életben is már többszörösen, azaz hosszú távon is bizonyított. A tudományban ezt úgy mondjuk, hogy evidenciák bizonyítják a hatékonyságát. A teljes értékű növényi étrendet bárkinek, bármilyen életkorban és állapotban lehet ajánlani.

 

  1. Talán egyetértünk abban, hogy milyen jó lenne, ha egyre több orvos (nőgyógyász, onkológus, kardiológus, belgyógyász, háziorvos, stb.) ajánlaná kifejezetten ezt az életmódot a betegeinek a klasszikus kezelés mellett. Most sajnos a legtöbb esetben inkább azt tapasztaljuk, hogy lebeszélik őket erről. Mit lehetne tenni, hogy a jövőben egyre elfogadottabb legyen ez az étrend a magyar orvosok között is.

Ez nagyon jó kérdés! Nem tudom, hogy jól látom-e, de azt gondolom, hogy a kutatások, és a betegek tapasztalatai a teljes értékű növényi étrend létjogosultságát abszolút igazolják. Fontosnak tartom, hogy a kollégák is egyre több és megbízható helyről halljanak róla. Ezért is vagyunk hajlandóak elvállalni a kollégáimmal, hogy előadásokat tartsunk erről az életmódról. Jó, hogy vannak páciensek, akik saját maguk utánajárnak és remek eredményeket érnek el, többen közülük panaszmentessé válnak, gyakorlatilag meggyógyulnak. Azt gondolom, hogy ha erről beszélnek a kezelőorvosuknak, akkor előbb-utóbb ő is el fog gondolkozni azon, hogy lehet, hogy mégse „hülyeség” ez az egész.

A legnagyobb gát talán az, hogy maguk az orvosok sem szeretnének lemondani a zsíros, túlságosan feldolgozott ételekről. Pedig a hitelesség nagyon fontos, ha a betegnél azt szeretnénk elérni, hogy megváltoztassa az életmódját.

 

 

  1. Lehet-e az általad vezetett csoportnak „lobbi-ereje”? Mi az, amit egészségügyi szakember és amit egy átlagember képes tenni az ügy érdekében?

Őszintén szólva erre még nem is gondoltam, hogy a csoporttal lobbizzak. Egyszer egy magyarországi életmódorvosi konferencián adtam elő, a számomra engedélyezett 3 percben a csoportban elért eredményekről. Később egy orvosoknak szóló online felületen is megjelent egy cikkem a csoportról, de úgy vélem, hogy igazából ez a csoport a laikusok számára hasznos, ők tudnak igazán profitálni belőle.

Nem gondolom, hogy minden orvostól elvárható lenne, hogy egy facebook csoportot vezessen, mert elég sok időt vesz el, főleg, ha valóban kézben akarjuk tartani a dolgokat. De azon kívül, hogy ismeri a betegeknek ajánlható könyveket, videókat, weboldalakat, talán az a legtöbb, amit az ügy érdekében tehet egy orvos, ha ő maga is így étkezik, azaz hiteles a páciensei szemében.

Több kollégámmal létrehoztunk egy csapatot: Orvosok a Fentartható Egészségért.  A weboldalunkon rengeteg információ van összeszedve ahhoz, hogy akár orvosként, akár páciensként el tudjon indulni. www.ofeg.info

 

 

  1. Hogyan látod ezt a táplálkozási irányt világviszonylatban? Vannak-e olyan országok, amelyek előrébb járnak ezen a területen?

Annak ellenére gyerekcipőben jár még ez az életmód, hogy az USÁ-ban már több évtizede ajánlja az Amerikai Életmódorvostani Egyesület és most már a Lancet táplálkozástani bizottságától kezdve a Harvard Egyetemig több nagy nevű tudományos szervezet is. Egyre elismertebb az a tény is, hogy ez az étrend előnyös a fenntarthatóság szempontjából is.

 

 

  1. Hogyan látod ennek az életmódnak a jövőjét orvosként? A tudományos eredmények utalnak-e arra, hogy milyen irányban fognak tovább fejlődni az egészséges étkezés kritériumai?

Én azt gondolom, hogy vagy ez az étrend lesz a trendi, a többség által követett, vagy nem lesz emberiség, aki bármilyen étrendet követhet. Az egy dolog, hogy ez az étrend oki szinten jelenthetne megoldást az úgy nevezett civilizációs betegségeinkre, de a fenntarthatósági kérdést sem kerülhetjük már ki és ebből a szempontból is a teljes értékű növényi étrend viszi a pálmát.

Két fő kritérium van, aminek meg kell felelnie egy étrendnek, ha azt szeretnénk, hogy egészséget adjon és fenntartható is legyen: 1. Minél több növény legyen benne, 2. Minél kevésbé legyen feldolgozva az a növény.

Én bízom benne, hogy ezt a két alaptételt nemsokára mindenki elfogadja, kezdve a tudományos szervezetektől a élelmiszeripari piac résztvevőiig.

 

 

  1. Te is eszerint az életmód szerint élsz, elfoglalt orvosként és családanyaként. Mennyire tartod összeegyeztethetőnek ezt az étkezést a hektikus mindennapokkal?

Nem könnyű, de megoldható. Egyrészt sok nyerset eszünk, gyümölcsöket, zöldségeket, olajos magokat. Ez a része könnyű, hiszen csak meg kell mosni, adott esetben pucolni azt a növényt és már ehetjük is. De ennél az étrendnél nem árt, ha az ember el kezd újra otthon főzni. Erről szól a csoportom és a testvércsoport is, ahol kizárólag „téné” receptek szerepelnek (facebook/teljes értékű növények – csak receptek).

Jó hír viszont főleg a fővárosban élőknek, hogy az egyik dietetikusunknak sikerült elindítania egy házhozszállításos lehetőséget teljes értékű növényi ételekből. Ha jól tudom rögtön az első napokban már kapacitási gondokkal küzdöttek, olyan nagy rá az igény.

 

 

  1. Könnyen igazodott-e a családod az életmódodhoz? Mi az, ami segített, hogy a gyerekeid is próbát tegyenek a teljes értékű fogásokkal?

Szerencsére igen. Nálunk mindenki szereti a nyers zöldségeket, gyümölcsöket. És most már szívesen megeszik az általam főzött ételeket is. Nem tagadom, hogy eleinte finnyáskodtak, de azt gondolom, hogy ezzel szinte mindenki így van, hogy meg kell kóstolni párszor egy új ízt ahhoz, hogy megszeressük. A gyerekeknél egyébként is azt látom, hogy annyi csak a titok, hogy nem szabad feladni, kínálni kell nekik többször is türelemmel. És persze az is fontos, hogy lássák, hogy a felnőttek is szívesen és jó étvággyal eszik ugyanazokat az ételeket.

 

 

  1. Mi tanácsolnál annak, aki most vág bele az életmódváltásba?

Legyen fokozatos, haladjon kis lépésekben. Ha van rá mód, akkor készítsen egy tervet előre. Az lenne az ideális, ha ezt a tervet ismertetné a háziorvosával vagy a kezelőorvosával is, főleg, ha van valamilyen alapbetegsége is, amire gyógyszert kell szednie. Az orvos tud majd segíteni neki abban, hogy mikor és milyen mértékben tudja csökkenteni, adott esetben elhagyni a gyógyszereit.

 

                 

  1. Az étkezésen kívül szerinted mely területeket kell még az életben “teljesértékűsíteni” ahhoz, hogy egészségesebb, teljesebb életet élhessünk?

Nagyon fontos lenne első sorban a káros szenvedélyektől, mint dohányzás, alkohol, drogok használata megszabadulni. Ebben is mindenképpen érdemes szakember, önsegítő csoport segítségét igénybe venni.

A mozgás,  napi sport is nagyon fontos, legalább napi 30-40 percben.

Ma már egyre többen látják be, hogy muszáj a stressz kezeléssel is napi szinten foglalkoznunk. Szerencsére mind többen járnak jógára, megtanulnak meditálni, vagy egyszerűen csak időt szánnak magukra egy kis „mindfulness” keretében.

A megfelelő minőségű és mennyiségű alvás azonban még most is sajnos egy mostohagyerek, pedig ennek hiánya akár véglegesen is tönkreteheti a hormonháztartásunkat.

Dr. Tőzsér Berta két kollégájával ősszel letette az American College of Lifetstyle Medicin őszi életmódorvostani szakvizsgáját. A szakképesítés megszerzésével már négy magyar orvos lesz hivatalosan is “teljesértékű” életmódorvos. Sok sikert kíván ehhez a Herbivore csapata is!

Megosztás:
Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
Email
Témánál vagyunk
Ezek is tetszhetnek még
reggeli zabtál
Reggeli zabtál minden földi jóval

A teljes értékű táplálkozás akkor egészséges, ha naponta elfogyasztjuk az alapvető fontosságú alapanyagokat. A reggeli kiváló lehetőség ennek elkezdésére. Amennyiben zabra esik a választásunk, már

teljes értékű növényi táplálkozás
Mintaétrend – az első három nap

Az alábbi étrenddel szeretnénk egy útmutatót nyújtani ahhoz, hogy hogyan kell összeállítani egy étrendet.   nap Reggeli: „overnight oats” (100 g zab előző este beáztatva,