Tények a valóban egészséges életmódról és táplálkozásról - tudnivalók és praktikák

Növényi étrend pajzsmirigy panaszok esetén

Tartalomjegyzék

Egyre többen nyitottak a növényi alapú étrend iránt, ugyanakkor nem árt tudni, hogy bizonyos betegségek esetén némi finomhangolásra lehet szükség.

A teljes értékű növények antioxidáns-, rost és más, értékes tápanyagtartalmuk, gyulladáscsökkentő hatásuk révén valóban hozzájárulhatnak egészségünk megőrzéséhez és helyreállításához.

Nézzük meg, hogy mire kell vigyáznia egy pajzsmirigy-betegnek.

  1. A goitrogének

A goitrogéneket tartalmazó ételek akadályozhatják a pajzsmirigy működését, a jódfelvételt és a hormontermelést. Ilyenek többek között a keresztes virágúak (brokkoli, karfiol, kelkáposzta, retek), a szója, a mogyoró, a köles, az eper. Ez nem jelenti azt, hogy ezeket az ételeket teljesen kerülni kellene, sőt sok rendkívül értékes tápanyagot tartalmaznak, melyek hozzájárulnak az bélmikrobiom egyensúlyának a helyreállításához. Megfelelő bélfal és alacsony pH érték mellett a goitrogének is inkább áldásos, mint káros hatással vannak. Ezért mindenképpen érdemes odafigyelni pár dologra.

  • Variáljuk az alapanyagokat, mindig valami más kerüljön a tányérunkra. Próbálkozzunk kisebb mennyiségekkel, de együnk többfélét!
  • Főzzük meg a goitrogén tartalmú növényeket, a spenótot és a kellevelet is blansírozás után tegyük a smoothienkba!
  • Ne dohányozzunk!

Növényi étrend pajzsmirigy panaszok esetén

2. A jód

A jód rendkívül fontos tápanyag. Mind a pajzsmirigy egészsége szempontjából, mind általában növényi étrenden különösen fontos, hogy helyet kapjon az étkezésünkben. Erről bővebben itt olvashatsz.

3. Szelén

A megfelelő szelén bevitel támogatja a pajzsmirigy egészséges működését. Napi egy-két szem brazil dió például fedezheti a felnőtt  szükségletét.

4. Glutén

Az autoimmun pajzsmirigy betegségek esetén a bélfal áteresztő képességének mérséklése érdekében jó ötlet a helyesen folytatott gluténmentes diéta is. Ez közvetve a goitrogének fogyasztását is megkönnyíti.

Megosztás:
Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
Email
Témánál vagyunk
Ezek is tetszhetnek még
samosa – teljesértékű, vegán

  Ha van egy kis maradék curry vagy dahl és árválkodik néhány zöldségféle is a hűtőben, akkor pillanatok alatt izgalmassá tehetjük, ha begyúrunk egy végtelenül