Tudományos háttérrel megalapozott tippek, receptek és praktikák teljes értékű növényi táplálkozás követőinek

Paprikás krumpli

Tartalomjegyzék

Nekem a paprikás krumpli örök kedvencem. Természetes, hogy a teljes értékű táplálkozás során is az egyik első recept volt, amit kipróbáltam, de ez a változat már a tökéletesített, aminél már nincs az a „jó-jó, de azért nem az igazi” érzet. Ez olyan, mint az igazi. Az illata, az íze, az állaga tökéletes. Ebben a receptben igyekeztem az eredeti ízt hozni, de haladók bátran dúsíthatják. Elbírja a karfiolt, a kelkáposztát és a csicseriborsót is, így olyan, ízletes teljes értékű fogást varázsolhatunk belőle, amivel a napi tucatból is pipálgathatunk.

A recept lelke az olajmentes pörköltalap, amit sok ételhez felhasználhatunk. Mivel hagyományosan a hagymát olajban pirítjuk, vízben főzve kicsit vizes íze … lenne, ha nem párolnánk lassan, türelmesen, alaposan nagyon alacsony lángon szinte karamellszínűre. Ezt a folyamatot nem érdemes lerövidíteni. Ilyenkor mehet a hagyma mellé fokhagyma, paprika, paradicsom is, sőt, mivel a sárgarépa édes ízét ellensúlyozni akartam, és egy kis „umamis/húsos” mélységet adni a fogásnak, ezúttal nagyon kevés zeller is került bele. A pörköltalapot pürésítem is, mielőtt a többi hozzávalót beletenném, hogy be tudja sűríteni a fogást.

Hozzávalók 4 főre:

Egy kg burgonya, hasábokra vágva

egy nagy fej vöröshagyma, apróra vágva

egy paprika, apróra vágva

egy paradicsom, apróra vágva

3 gerezd fokhagyma, vékonyan szeletelve

50 g zeller, kis kockákra vágva

pirospaprika

só, bors, kömény, majoranna

3 sárgarépa, karikázva

400 g füstölt tofu

citromlé

  1. A pörköltalaphoz a hagymát, fokhagymát, paprikát, paradicsomot és zellert kevés vízben nagyon alacsony lángon legalább 15 percig párolom, kevergetve, nehogy leégjen, ameddig sárgás színt nem kap a hagyma.
  2. Ezután a pépet turmixolom és ízlés szerint pirospaprikával (2-3 ek) ízesítem.
  3. Az alaphoz adom a burgonyát és a répát, felöntöm annyi vízzel, amennyi ellepi, ízesítem a többi fűszerrel, felforralom, majd forrás után visszavéve a hőfokot ismét alacsony lángon, 30-40 perc alatt puhára párolom.
  4. A tofut felkockázom és a főzési idő vége előtt pár perccel az ételhez adom. Ha elkészült, pár csepp citromlével pikánssá teszem. Házi kesuföl tökéletesíti az ízharmóniát, kiegyenlíti az ízeket és selymessé teszi a mártás textúráját.

Házi kesuföl

Egyszerre viszonylag kevés kesufölt érdemes készíteni, ugyanakkor a legtöbb késes betétű aprító nagyobb mennyiségű magot tud csak igazán selymesre darálni. Ezért én egyszerre legalább 200 g kesut őrlök meg, és kis üvegben elteszem egy sötét, hűvös helyre, mindig annyit veszek ki, amennyire szükségem van. Természetesen más magokból is elkészíthető a tejföl, érdemes például dióval is kipróbálni. Maga zsírtartalma miatt önmérsékletet gyakorolva adagoljuk!

egy kis pohárnyi adaghoz kell:

50 g kesudió

fél citrom leve

só, bors

egy tk sörélesztőpehely

fél-1 dl növényi tej

  1. A kesudiót késes betétű aprítóval vagy kávédarálóval türelmesen addig őrlöm, amíg egészen krémszerű lesz. Ez gépektől függően 3-10 percig is eltarthat, és közben időnként le kell kaparni a keverőtál falára ragadt réteget. Ilyenkor ugyanis a gép nemcsak darálja a magot, hanem a fizikai behatás révén ki is csapódik annak zsírtartalma. Ezt ki kell várni.
  2. Ha a magvaj készen van, ízesítjük a többi hozzávalóval, annyi tej kell hozzá, hogy sűrű, krémes, kanalazható állagot kapjunk. Hűtőben 1-2 napig frissen eltartható.

 

Megosztás:
Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
Email
Témánál vagyunk
Ezek is tetszhetnek még
reggeli zabtál
Reggeli zabtál minden földi jóval

A teljes értékű táplálkozás akkor egészséges, ha naponta elfogyasztjuk az alapvető fontosságú alapanyagokat. A reggeli kiváló lehetőség ennek elkezdésére. Amennyiben zabra esik a választásunk, már

teljes értékű növényi táplálkozás
Mintaétrend – az első három nap

Az alábbi étrenddel szeretnénk egy útmutatót nyújtani ahhoz, hogy hogyan kell összeállítani egy étrendet.   nap Reggeli: „overnight oats” (100 g zab előző este beáztatva,